media

Selectie uitrecensies en artikelen:

Voor filmpje Meerkunst Wijchen  klik hier

Artikel in de Kleine K nummer 37

Artikel De Zeeheld

Artikel Poeziepuntg1

Artikel De Gelderlander

 

Artikel Kunst van de Dag 2-6-2017

Vroeger en nu, Yvonne Halfens

Galerie Agnes Raben brengt pentekeningen van Fatima Bozorgi, pasteuze olieverfschilderijen van Riet Brouwer, houten bouwsels van Frans Drummen en wonderlijke figuren van klei van Yvonne Halfens. Een uitgewogen geheel waarin de verstilde werken in uiteenlopende disciplines elkaar versterken en waardoor de beschouwer in de verschillende kabinetten, kamers, hal en ook buiten door een universum reist waarin de werkelijkheid met een twist is uitgebeeld, net even anders.

Van Yvonne Halfens valt Straks op, een androgyne figuur op een houtje. Deze mens staat en profil, houdt de armen schuin omhoog en kijkt met het roze kopje opzij naar de beschouwer, opgewekte, met bijna schalkse uitdrukking. Met het rechterbeen lijkt de figuur naar voren te rennen, maar tegelijk wordt ze naar achteren getrokken door het been dat achter haar sleept met de wreef op de grond. De uitkomst moet wel stilstand zijn, ondanks de energie in de beweging. De figuur is in een soort schaatserskostuum gehuld.
In een animatie film zou de figuur met enkele takes weg kunnen rennen, glijden, vallen of opstaan met een ander been. De aandoenlijke witte figuur van klei met fluwelige huid blijft echter staan en zal nooit vooruit komen en is met het slungelige karakter en slepend been, en ook nog grote oren, bijna clownesk. Een Pierrot die als eeuwige optimist uitdrukt: ‘Straks komt alles goed’. Heel geruststellend en niet confronterend, ondanks het slepend been. Het is een mild beeld, waarin je ziet dat Yvonne Halfens (Nijmegen) in mensen is geïnteresseerd. Ze studeerde fonetiek (taalkunde) aan de universiteit Nijmegen, reisde rond de wereld en ging toen pas naar de Hogeschool voor de kunsten in Arnhem. Ze exposeerde haar werk in meerdere werelddelen en kreeg internationaal opdrachten.
In haar figuren van klei en ander materiaal, en stopmotionfilms, wil ze de complexiteit van ‘leven en zijn’ verbeelden en het ‘nu geworteld in de oudheid’. Dit laatste is in de tentoonstelling te zien in een wit en bloedrood geglazuurde Kronos figuur met weer heel ander karakter. De zachte witte figuur zou evenals de afgebeelde grijze figuur van alle tijden kunnen zijn. Hun zachte huid, van over de klei aangebracht papier maché dat eindeloos is geschuurd en gepolijst geeft ze een aaibaar aanzien. De grijze figuur met wit gezicht buigt voorover en heeft één naar binnen gedraaid slungelbeen, waarvan een derde deel op de grond rust, op de wreef, terwijl het andere standbeen gewoon recht is. Door de zachte uitstraling valt de ballast daarvan niet op, de vorm is mooi, het lichaam bestaat verder uit een tors, je mist de armen niet. De werkelijkheid is niet volmaakt, maar de ervaring kan volkomen zijn.
© Copyright 2017: Gerhild van Rooij.       Galeries.nl